The world in colours

Insider

Archives

Fotografii mai clare – eficient

Mulţi dintre fotografi au dificultăţi în ceea ce priveşte prelucrarea imaginilor. Am observat adesea acest fapt, în special pe site-urile de partajare imagini, gen Fotoworld. Din păcate, mulţi dintre cei care nu ştiu exact cum să facă ceea ce şi-au propus, aleg căi alternative: folosesc diferite opţiuni din programele de editare care, cumulate, furnizează un rezultat „cât de cât”. Însă nu este suficient.

Una dintre „enigmele” amatorilor este claritatea imaginilor. Nu mă refer aici la faptul că imaginea este sau nu focalizată, ci la „Sharpness”, care dinpăcate, nu are corespondent în limba Română. Termenul se referă la claritatea detaliilor la nivel „de pixel”. În mod normal, fiecare dintre aparatele foto şi obiectivele utilizate are o anumită capacitate de redare a detaliilor. În cazul DSLR-urilor profesionale echipate cu obiective de vârf, Sharpness-ul nu este o problemă. Însă ce ne facem dacă trebuie să ne mulţumim cu aparate foto modeste, eventual şi echipate cu obiective kit? În mod tradiţional, acestea redau detaliile la un nivel foarte scăzut. De altfel, este notoriu faptul că un aparat foto, oricât de bun ar fi, nu are mare valoare decât însoţit de obiective corespunzătoare. Încercaţi doar să vă închipuiţi ce rezultate ar avea un obiectiv Kit pe un corp Canon EOS 7D sau pe un Nikon D700!

Pentru a remedia (cel puţin parţial) problemele legate de redarea detaliilor, există soluţii software. Cea mai la îndemână dintre acestea este Unsharp Mask. Aceasta poate fi regăsită în toate programele de editare, fie ele GIMP, Adobe Photoshop sau altele. Însă aplicarea acestui filtru cere atenţie şi discernământ, deoarece o fotografie reuşită poate fi ruinată foarte uşor după aplicarea eronată a efectului. Principala problmă care apare la utilizarea Unsharp Mask este apariţia aşa-numitelor artefacte. Acestea se manifestă prin „puncte” sau „granule”, vizibile în imagine. Dacă le vedeţi, înseamnă că aţi exagerat cu utilizarea filtrului. În al doilea rând, Unsharp Mask „atacă” nu doar claritatea, ci şi culorile. În fapt, acestea sunt cele care au cel mai mult de suferit de pe urma aplicării filtrului. După aplicarea exagerată a acestuia, fotografiile arată mai curând a „mozaicuri”.

Există o modalitate de a scăpa de această problemă. Soluţia este foarte simplă şi chiar mă mir că nu a scris nimeni despre asta, până acum. „Cheia” este în profilele de culoare. Nu am să insist asupra acestora, deoarece presupun că toţi onoraţii cititori cunosc datele problemei. Lucrăm cu sRGB şi Adobe RGB. Cei care „pun pe hârtie” în tipografii, folosesc CMYK. Dar de „Lab” aţi auzit? „Lab colours” este un profil de culoare care lucrează pe trei canale: L (Lightness) conţine informaţia privitoare la gradul de iluminare a cadrului; a şi b conţin informaţiile referitoare la cromatică. Având în veder acestea, cred că ştiţi deja încotro mă îndrept: de ce nu aş converti imaginea RBG în Lab, urmând să reglez parametrul Sharpness în acesta? După ce termin, convertesc fotografia înapoi în RGB. Iată cum se face:

Mai întâi, deschideţi imaginea în programul de editare. Eu am folosit Adobe Photoshop CS3. Apoi accesaţi meniul Image – Mode – Lab color.

lab color1

Nu veţi vedea nicio diferenţă. Acum accesaţi paleta „Channels”, după care debifaţi canalele a şi b. Acestea sunt responsabile cu reprezentarea culorilor. Debifându-le, acestea vor deveni inactive şi toate modificările pe care le veţi opera vor afecta doar canalul „Lightness”. Acum vedeţi fotografia doar în nuanţe alb-negru.

lab an

Acum accesaţi Filter – Sharpen – Unsharp Mask (În Adobe Photoshop). Vă va apărea fereastra de dialog a filtrului. Aici, puteţi să vă jucaţi până găsiţi reglajele care vă convin cel mai mult, sau puteţi să aplicaţi reglajele mele. Din experienţă, am constatat că cele mai bune rezultate se obţin cu următoarele ajustări: Amount: 50-90%; Radius: 1 pixel; Threshold: 5 levels.

unsharp 1

unsharp 2

După ce aţi aplicat filtrul, reveniţi la „Channels” şi reactivaţi canalele de culoare a şi b. Apoi, tot ce vă mai rămâne de făcut este să reveniţi la Image – Mode – RGB Color, pentru a reveni la modul de culoare original.

După aplicarea acestei metode, veţi observa faptul că aceasta nu a lucrat decât asupra luminii, adică exact acolo unde era nevoie. În acest fel, nu a alterat în vreun fel culorile. Încercaţi şi veţi vedea. Mai jos aveţi un exemplu „Înainte şi după”. Gata!

inainte

dupa