The world in colours

Insider

Archives

Raliul Braşovului 2015 – povestea

 

După cum ştiţi deja, la sfârşitul săptămânii trecute a avut loc prima etapă a Campionatului Naţional de Raliuri 2015. Aceasta s-a desfăşurat la Braşov şi a aliniat la start 54 de echipaje. După cum v-aţi fi aşteptat, nu putem rata ocazia de a mă plasa pe treaseu şi de a face fotografii. De data aceasta, am avut un motiv în plus: l-am susţinut pe Raul Badiu, un tânăr foarte talentat şi promiţător.

 Joi – prima zi

Manifestările au început Joi seara (27 Martie), cu prezentarea concurenţilor şi startul festiv. Acţiunea s-a desfăşurat în Piaţa Sfatului din Braşov. Manifestarea a atras foarte mulţi spectatori, după cum era de aşteptat. Prezent la faţa locului, a trebuit să mă adaptez rapid dificultăţilor subiectului. Lumina in Piaţa Sfatului este departe de ce şi-ar dori un fotograf, prin urmare a trebuit să olosesc ISO 3200 şi ISO 6400. Din fericire, am putut să ţin sensibilitatea la valori relativ mici, datorită faptului că maşinile nu se deplasau cu viteză mare. Am lucrat RAW în balans de alb automat, pentru că Nikon-ul D600 este în stare să rezolve luminile dificile din acest loc. Mai târziu, aveam să trec în balans de alb manual, deoarece am început să folosesc un bliţ extern Nikon SB900 în mod TTL.

 Vineri – ziua a doua

Dacă prima zi a raliului a prezentat provocările sale, adevăratele provocări aveau să vină în cea de a doua zi a manifestării. Vineri am fost prezent la proba specială Braşov – Poiana Braşov, pe o vreme foarte dificilă. A plouat mărunt aproape tot timpul, iar lumina a fost foarte redusă. Din fericire, am reuşit să obţin expuneri corecte cu ajutorul ISO 800 si 1000. Pentru aceasta însă, a trebuit să folosesc valori foarte deschise ale diafragmei. Am lucrat cu f/2,8 şi f/4. Pentru protecţia aparatului foto, am folosit o husă specială. Ca întotdeauna, am căutat o curbă cât mai strânsă şi cu vizibilitate cât mai mare, pentru a putea surprinde maşinile atât la intrarea în viraj, cât şi la ieşire. De asemenea, deoarece mă plasez întotdeauna pe exteriorul virajului, caut să am loc de fugă în cazul în care bolidul scapă de sub control. Exteriorul virajului constituie zonă interzisă publicului, dar fotografilor acreditaţi  le este permisă fotografierea din aceste zone. Totuşi, aceştia îşi asumă riscurile şi răspunderea. Pentru a fi în siguranţă, aleg mereu viraje care au zone mari de pământ pe exterior. Mă plasez la 20 – 30 metri de pistă şi lucrez cu focale lungi. Astfel, sunt relativ la adăpost atât de pietrele aruncate de maşini, cît şi de bolizi în sine. În plus, prin utilizarea focalelor lungi, pot obţine un efect bokeh frumos. Ca în majoritatea cazurilor, am lucrat cu un obiectiv 80-200 mm f/2,8.

Seara de la ora 20 a avut loc Super Speciala Ludovic Balint, care se desfăşoară în centrul oraşului Braşov, în zona Primărie – Prefectură. Aici, condiţiile de fotografiere sunt extrem de dificile: iluminatul stradal este foarte redus, neputând să ofere suficientă lumină pentru imortalizarea maşinilor de curse în mişcare. În plus, becurile stradale dau lumină galbenă (vapori de sodiu), astfel încât nici utilizarea bliţului nu ajută foarte mult. Dacă veţi folosi bliţul, lumină acestuia va părea albastră. Este nevoie de multă experienţă şi răbdare pentru a găsi reglajele optime. Am fost nevoit să ajut iluminatul cu ajutorul bliţului, astfel înct am comutat balansul de alb în modul manual, pentru ca acesta să nu fie comutat automat pentru culoarea becurilor galbene. Am folosit o valoare pe care nu o voi dezvălui aici :-)  Apoi am reglat cu grijă puterea bliţului, astfel încât să ofere doar o geană de lumină. Am făcut asta, pentru a nu distruge atmosfera din spatele maşinilor. Am lucrat cu ISO 6400 şi ISO 12.800, iar rezultatele sunt satisfăcătoare.

 

 Sâmbătă – ziua a treia

Ziua a treia (Sâmbătă) avea să fie cea mai urâtă. A plouat în continuu, iar condiţiile de cursă şi fotografiere s-au deteriorat mult. De dimineaţă, am fost prezent pe speciala Râşnov – Poiana Braşov. Aici, ceaţa şi ploaia mi-au pus la grele încercări priceperea şi aparatura. Am folosit o pelerină de ploaie pentru protecţia mea, iar aparatul foto a fost protejat tot cu ajutorul unei huse speciale. În rest, totul s-a desfăşurat după reţeta deja cunoscută: RAW, ISO 800 sau 1000, balans de alb automat, expunere manuală. Trebuie să precizez că, pentru a mări viteza de lucru, am folosit un card Eye Fi. Acesta are un emiţător wireless inclus şi poate transmite imaginile în timp real către orice dispozitiv. Deoarece Nikon D600 lucrează cu două carduri de memorie, am ales să salvez fişierele RAW pe cardul principal, iar JPG să meargă automat pe cardul secundar, de unde să fie transmise imediat telefonului mobil Android. Astfel, între două probe am reuşit să prelucrez deja imaginile cele mai bune şi să le trimit beneficiarilor.

În cele din urmă, am decis să transmit imaginile către o tabletă Android, deoarece are ecran mai mare, iar fişierele sunt mai uşor de manipulat şi procesat. Am căutat din nou un viraj conform cu gusturile mele. Nu a trebuit să caut prea mult, deoarece cunosc traseul foarte bine. Consider că aceasta este prima condiţie atunci când doriţi să realizaţi imagini la raliuri. De multe ori, cu câteva zile înainte de raliu merg cu maşina pe traseul pe care se vor desfăşura probele la care doresc să asist. Astfel, ma asigur încă o dată de faptul că ştiu foarte bine traseul şi aleg virajul potrivit. De ce viraj? Pentru că, pe linie dreapta, maşinile de raliu sunt prea rapide şi nu pot fi fotografiate corect în condiţii de lumină redusă. În plus, o maşină care se deplasează în linie dreaptă nu oferă cine ştie ce spectacol.

Ziua s-a încheiat cu proba Poiana Braşov – Braşov. Ploua intens şi mărunt, iar lumina era foarte redusă. Asfaltul lucea interesant, lucru care a adăugat dramatism imaginilor. Din păcate, nu mai rămăseseră foarte mulţi concurenţi, deoarece mulţi dintre aceştia abandonaseră. Cu toate aceste, am reuşit să obţin câteva imagini bune.

Acum rămâne să decideţi voi dacă am lucrat bine sau nu. Aştept păreri şi întrebări.

Leave a Reply